Bijna naar huis!

Hey iedereen!

De laatste keer dat ik een blog schreef is 7 maanden geleden, sorry! Dit komt omdat ik ten eerste het ontzettend druk heb gehad en allemaal leuke dingen heb mogen doen, maar ook omdat ik het heel moeilijk heb gehad. Zoals sommigen van jullie wel weten heb ik ontzettend last van heimwee gehad en halverwege januari kwam dat tot een dieptepunt. Ik heb toen een enorme breakdown gehad en ik vond het heel moeilijk om erover te praten met mijn gastgezin. Op een gegeven moment ging het niet meer en toen had ik het liefst het eerste vliegtuig naar huis genomen. Dankzij mijn lieve mama, het liefste gastgezin, alle steun van mijn liefste vriendinnetjes thuis en familie, mijn coordinator hier, TA, en mijn mede exchange studenten ben ik er bovenop gekomen en nu bezig met de voorbereidingen voor graduation. Ik zal jullie hel kort vertellen wat ik de afgelopen maanden gedaan heb.

December:

De hele maand december stond in het teken van kerst en sinterklaas, want allerliefste mama had een pakket gestuurd met sinterklaas cadeautjes, zodat we sinterklaas konden vieren. . In de weken voor kerst hebben we de kerstman bezocht, en tijdens de kerstvakantie hadden we bijna elke dag een kerstfeest. Op kerstavond zijn we naar de kerk geweest en op kerstdag hadden we een pyjama dag, waarp we lekker hebben gegeten en de enorme hoeveelheid kerst cadeautjes hebben uitgepakt. het was enorm leuk en ezellig, ik had het nooit willen missen, zooo veel uitgebreider dan in Nederland.

oud en nieuw:

Voor oud en nieuw vieren hoef je niet naar de VS te komen, want er was geen bal aan. Er kwamen wat vrienden van mijn gastgezin bij ons thuis en ik heb een poging gedaan om oliebollen en appelflappen te maken, niet de lekkerste ooit..... haha. Daarna hebben we naar de show op times square in NY gekeken. Om 12 uur was erbijna geen vuurwerk te zien:( Zelfs de show op tv was niet indrukwekkend. Maar dat weet ik dan ook weer.

Januari:

Januari was miijn zwaarste maand zoals ik al schreef. Ik ben toen ook het 2e semester in gegaan. In plaats van fiction, film and history kreeg ik nu criminal justice en ook kreeg ik een andere kookklas. Voor de rest ben ik druk met zwemmen geweest. en we hebben veel kou en sneeuw gehad en dat betekend veel sneeuwvrij en 2 uur vertraging.

Februari:

In februari was mijn laatste zwemwedstrijd en ik had de zwem banquet (feestje met alle zwemmers) en ik heb mijn varsityletter gekregen (letter die je krijg als je meedoet in de wedstrijden van een sport op school). Ik kan oprecht zeggen dat ik het zwemmen ontzettend leuk vond en iedereen in het zwemteam echt ga missen. Ook ben ik in februari met een groep uitwisselingsstudenten naar een ijssculptuur festijn gegaan, het was super gezellig. Op Valentijnsdag kreeg ik allemaal lieve cadeautjes van mijn gastgezin.

Maart:

In maart ben ik begonnen met track and field (atletiek) op school. Ik heb in de wedstrijden met name 100m en 200m gesprint, tijdens training heb ik ook polstokhoogspringen gedaan., wat heel leuk was. Ik heb ook weer veel mensen leren kennen. Ook ben ik in maart met globetrekkers (multicultureleclub) naar een internationaal buffet geweest, dat was ook heel leuk. Op 12 maart werd Maddox 5 jaar en ik heb mijn gastmoeder geholpen om een ninja turtle taart te maken,want zijn verjaardagsfeeste was de zaterdag in een speelhal.Op 17 mei was het St. Patricksday, een Irsche feestdag, waarop het leven van Saint Patrick van Ierland gevierd word. Op deze dag is alles groen en Iers, met klavertjes vier en de lepracon. Iedereen viert het ookal ben je niet van Ierse afkomst. Het word meestal gevierd met Iers eten.

April:

11 april was een super leuk event, de bruiloft van mijn gast oom en tante. S’ochtends vroeg gingen we naar de kapper, daarna was de kerkceremonie en daarna was de receptie. We hebben die nacht in een hotel geslapen en de volgende dag ben ik samen met mijn gastmoeder en zusje gaan kijken voor een prom jurk. Op 15 april was Kylah, mijn gastzusje jarig. Daarom gingen we die zaterdag naar het zee aquarium in Baltimore, als afsluiting gingen we eten bij een Braziliaans steakhouse, echt super lekker en leuk! Eind april had ik mijn laatste wedstrijd van track and field, ik vond het heel leuk om te doen, maar vond het zwemmen toch leuker.

Mei:

Mei was de maand van de events. Het tweede weekend van mei had mijn gastmoeder een bier en wijn festijn georganiseerd om geld op te halen voor mijn gastzusjes school. De kinderen konden natuurlijk niet mee en dus heb ik samen met 2 vriendinnen op 14 kinderen gepast. Het was ontzettend vermoeiend, maar een leuke ervaring. Na afloop kwamen vrienden en familie bij ons thuis en hebben we lekker gegeten.

Op 15 mei was het zover, Prom! Het is zo’n typisch Amerikaanse ervaring, die ik niet wou missen. Mijn gastgezin heeft me naar de balroom gebracht waar het plaatsvond, daar hebben we gedineerd en daarna kon het dansen beginnen. Ik had geen date, maar achteraf had ik dat liever wel gehad, want ik voelde me toch een beetje eenzaam tussen alle koppels, maar ja….. weet ik dat ook weer.

Op 26 mei had ik de track banquet en het was heel leuk, ook hiervoor heb ik een certificaat en een pin gekregen, het team was heel groot maar ook heel betrokken en leuk

Afgelopen weekend ben ik naar naar Washington DC geweest. Dit stond vanaf het begin van het jaar op mijn bucketlist en nu ging het eindelijk gebeuren. Op 27 mei had ik mijn allerlaatste normale Amerikaanse lesdag op school, daarna heeft mijn gastvader me naar het huis van mn coördinator gebracht en daar ben ik blijven slapen samen met 3 andere exchange studenten uit de regio (Dounia-Marokko, Prinon-Bangladesh, en Anna-Duitsland). De volgende ochtend kwamen er nog 2 exchangestudenten uit noord PA (Elisa-Italie en Lovisa-Zweden) en toen zin we vertrokken richting Virginia. In Virginia zijn we naar Luray Caverns geweest, dat zijn grotten maar er is ook een doolhof en een klimparcours. Op vrijdag gingen we dan echt naar DC, we hebben een bustour gedaan en zijn naar Madame Tussauds geweest ook zijn we lekker wezen shoppen. Op zaterdag zijn we naar het Natural history museum geweest (museum uit de film night of the museum), daarna hebben we rondgelopen, het witte huis bekeken en een boottour gedaan. Op zondag zijn we naar het American Indian museum geweest en daarna zijn we naar de botanische tuinen geweest. Helaas moesten we daarna weer op weg terug naar huis, ik vond het ontzettend leuk en we hebben heel veel lol gehad, in 4 dagen zijn we een hechte groep geworden. Ik had het nooit willen missen.

Gister en vandaag heb ik mijn allerlaatste dagen op school gehad, ik hoefde maar een paar uur naar school, alleen voor toetsen.

Morgen is de dag dat ik na bijna 10 maanden mama weer ga zien! Mama komt hierheen voor mijn graduation, wat aankomende vrijdag plaatsvindt. Van 8 tot 12 juni gaan mama en ik samen naar New York City, waar ik super veel zin in heb en op zaterdag 13 juni vertrekken we rond 14.00 uur van Harrisburg airport naar Washington DC, om vervolgens op het vliegtuig naar Amsterdam te stappen. Op zondag 14 juni om 7.15 uur zal ik dan na precies 10 maanden en 1 dag of exact 304 dagen weer op Nederlandse bodem staan.

Waarschijnlijk is dit dus mijn laatste blog vanuit de USA. Ik kan niet geloven hoe snel het is gegaan, ik herinner me nog als de dag van gister dat ik iedereen uitzwaaide op schiphol. Ik vind het heel onwerkelijk dat het bijna voorbij is en ik kan me mijn leven in Nederland bijna niet meer voorstellen. Ik heb wel ontzettend veel zin om naar huis te gaan en mijn vrienden en familie weer te zien. Ondanks dat het niet makkelijk was, veel moeilijker dan ik dacht, ben ik heel blij dat ik mijn jaar heb afgemaakt. Veel mensen hier vragen me of ik nog een keer een uitwisseling zou doen of dat ik er spijt van heb dat ik op uitwisseling ben gegaan. Om antwoord te geven op de vragen, ik heb absoluut geen spijt van mijn Exchange jaar, ik heb zoveel geleerd, zoveel mensen leren kennen en zoveel ervaringen op mogen doen die ik anders misschien nooit had gehad, bovendien heb ik geleerd van alle zware momenten en weet ik nu beter. Als je geïnteresseerd bent in een exchangejaar zou ik het ook zeker doen, het is een unieke ervaring. Als ik de kans zou krijgen om nog een keer op uitwisseling te gaan zou ik het ook zeker doen, vooral omdat ik nu een beetje weet wat me te wachten staat, maar ik zou dan voor een semester gaan ipv een heel jaar. Als je aan het nadenken ben over een exchange jaar kan je altijd een berichte achterlaten als je vragen hebt of meer wilt weten over mijn ervaringen.

Ik ga proberen om vanuit Nederland nog een blog te schrijven als review op het jaar, misschien schrijf ik ook nog een uitgebreidere blog over mijn bezigheden van de afgelopen maanden, of een blog over verschillen tussen Nederland en de VS.

Tot snel,

Kus,

Julia

Reacties

Reacties

Emma

Wat super om weer is wat van je te lezen juul!!

Betsy

Hey Julia, superleuk om weer wat van je te lezen, wat gaat een jaar snel voorbij. Wens je goede reis terug.

Aster

Leuk om te lezen juul!!!

Laura

Hey Juul, super om weer eens wat te lezen. Klinkt super leuk! Tot 14 juni!

X

julia rozendal

Leuk om te lezen en super goed gedaan juul ! Tot snel en geniet nog even:) xx

Saskia

Hoi Juul. Wat fijn weer n berichtje van je te lezen. Je bent n topper dat je ondanks je heimwee toch hebt doorgezet! Nu straks lekker genieten samen met je moeder. Leuk dat ze jou leventje daar ook echt gaat zien! Tot over een 11 dagen.

lisanne

Hey juul,
Leuk dat je weer wat hebt geplaatst!
Binnenkort zal ik het allemaal nog wel horen! ;)
Tot snel, kus

Chris en Diny Otten

Super Julia dat je het ondanks je heimwee het toch hebt volgehouden. we wensen jou nog een fijne tijd samen met Mama. Geniet er samen van.

Harriët

Ha Julia,
Leuk om weer iets van je te lezen. Wat een belevenissen die pakt niemand je meer af.
We kijken naar je uit!
xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active