5 more days!

Hey,

Het is vandaag 8 augustus en ik ben volop bezig met de voorbereidingen voor mijn highschool jaar en daar hoort ook het up to date houden van mijn blog bij! Dus komt hier mijn eerste blog. In deze blog wil ik wat schrijven over wat er tot nu toe de afgelopen paar maanden allemaal is gebeurd. Ik had al eerder een blog aangemaakt en geschreven, maar door een storing bij reismee.nl zijn alle gegevens verloren gegaan en besloot ik om een nieuwe blog te beginnen. In deze blog had ik al wat geschreven over de voorbereidingen, maar omdat deze blog weg is zal ik vanaf het begin beginnen.

Het begin

Het begon allemaal maart 2013, 2 Australische meisjes kwamen via school 4 dagen bij ons in huis, ik vond het een geweldige ervaring en het leek mij ook gaaf om op zo'n manier kennis te maken met een andere manier van leven. Ik ging opzoek naar mogelijkheden voor een uitwisseling en kwam er al snel achter dat dit alleen kan via een particuliere organisatie, wat geld kost. In Juli 2013 kwam Emma een Belgische student voor een half jaar bij ons wonen, het leek mijn moeder en mij een goede manier om te kijken of een uitwisseling echt bij mij past en om te ervaren hoe het is om met een andere cultuur te leven. Daarna liet ik het idee van een highschool jaar even rusten. In Januari 2014 kwam Laurann een uitwisselings student uit Belgie bij ons, zij was ook een half jaar naar highschool in Amerika geweest. Mijn enthausiasme laaide weer op en ik kreeg mn moeder zover om mee te gaan naar een info bijeenkomst van Travel Active ( een organisatie die allerlei verschillende Culturele uitwisselingen organiseert waaronder een highschool jaar). Nadat ik er in februari was geweest was ik om, ik wist zeker dat ik een highschool jaar wilde doen, ook wist ik zeker dat ik naar Amerika wilde. Ondertussen had ik uitgezocht dat dit niet kon na mn VWO, dus zou het tussendoor moeten. Ik heb toen met mijnmoeder overlegd en we hebben met school gepraat, school zei dat het kon. Na veel nagedacht, gepraat en overgehaald te hebben heb ik mij in eind februari ingeschreven bij travel active, ik wou zo graag dat ik niet wilde wachten tot volgend jaar.

Aanmelding

Toen ik me had aangemeld kreeg ik via de mail een aanmeldingspakket dat ik online in het Engels moest invullen. Het waren veel officiële vragen zoals naam en geboortedatum enz., ook moest mijn huisarts formulieren invullen en ik en mijn moeder moesten een brief schrijven naar mijn toekomstige gastgezin. Op 22 februari ging in naar de interview bijeenkomst van TA in Arnhem. Hier moesten we eerst een luistertoets engels maken en daarna een leestoets, het was heel makkelijk. Daarna werd ik geïnterviewd in het Engels, ik was zenuwachtig en vergat woorden, maar iedereen (dus ook ik) werd geinterviewd door een oud highschoolstudent en hij snapte het wel en hielp me als ik woorden niet wist. Aan het einde van het interview kon je regiovoorkeur opgeven,en voorkeuren over je gastgezin. Ik heb geen regiovoorkeur opgegeven en als enige voorkeur dat er niet in mijn hostfamily wordt gerookt.Je kon ook voorkeur geven op een gezin met/zonder kinderen, ouder/jonger stel en wel of geen 1 oudergezin. Ondertussen kreeg mijn moeder een 3 uur durende presentatie over highschool Amerika.

Acceptatie

Drie weken later had ik het aanmeldingspakket helemaal af en nu begon het wachten op de verlossende acceptatie. Een paar dagen later werd ik door TA geaccepteerd. Vanaf toen keek ik regelmatig op de site van de Amerikaanse organisatie Ayusa om te kijken of mijn profiel er al bij stond en op 3 april stond er een Julia uit Nederland op de Ayusa, ik wist zeker dat ik dit was en was super blij. De volgende dag kreeg ik een mail van TA dat ik inderdaad geaccepteerd was door Ayusa en dat ze opzoek gingen naar een gastgezin. De gemiddelde wachttijd op een gastgezin is drie maanden, dus dat kon wel even duren. Eigenlijk vind ik het wel grappig dat ik de hele tijd hoopte dat ik op de Ayusa site stond, want dan was ik geaccepteerd. Maar toen ik erop stond wilde ik er zo snel mogelijk af, want dan zou ik een gastgezin hebben, haha.

Meeting

Op zaterdag 10 mei had ik in Amsterdam afgesproken met drie andere meiden (Anouk, Nina en Zara) die ook naar highschool gaan om gezellig te kletsen en door de stad te struinen. De andere exchangers konden niet omdat iedereen examens had :P. Het was super gezellig en fijn om met meiden te praten die ook in spanning zitten te wachten.

Voorbereidingsbijeenkomst

Op 14 juni was de voorbereidingsbijeenkomst van TA in Hilversum met alle Amerika exchangers. Eerst konden we even praten met elkaar en daarna kregen we de eerste presentatie, het was een soort talkshow met allemaal info. Daarna was er een pauze en nog een presentatie me praktische info. Daarna konden we met oud studenten praten en kregen we een tasje met TA kofferriem, mapje en I love HS T-shirt. We gingen op groepsfoto met I Love HS shirts aan.

Visum

Toen begon de zomervakantie. Ik ging naar de Amerikaanse ambassade in Asterdam om mijn visum te regelen, van tevoren had ik alle papieren al ingevuld en die werden op de Amerikaanse ambassade ingenomen en er werden vingerafdrukken gemaakt. De ambassade was niet heel erg streng, maar wel goed beveiligd. Na verschillende mensen gesproken te hebben hoorde ik :”Your visa is approved”. Een paar dagen later werd mijn visum opgestuurd. Visum in the pocket!

Wachten

Op 30 juli vertrok de eerste groep naar NYC en ik was toch wel verdrietig dat ik nog geen gastgezin had. Ik had op gerekend dat ik nu wel een gastgezin zou hebben. Maar gelukkig werden er wel steeds meer mensen geplaatst.

gastgezin

Op dinsdag 5 augustus werd ik wakker van mijn wekker, want ik moest naar mijn werk. Ik zag dat ik een e-mail had. Ik dacht dat het onbelangrijk was, maar toen ik hem opende zag ik dat de mail van Ayusa was. Het ging over een trip naar NYC na thanksgiving. Op het moment dat ik dat las dacht ik dat dit misschien een teken was dat ik een gastgezin had en ik keek op de Ayusa site, maar ik stond er nog steeds. Om half 12 kwam mijn moeder lang op mijn werk, zij vertelde me dat TA had gebeld dat ik een gastgezin heb. Ik was super blij, maar ik wist nog niet veel. Die woensdag belde ik TA op voor meer info over mijn gastgezin en ik kreeg te horen dat ik ben geplaatst in York, Penssylvania. Dat ligt op ongeveeer 180 km van New York en op 100 km van Washington dc en Philadelphia.

Ik ga wonen bij een vader en moeder en twee kinderen van 4 en 7. Ik ben super blij en denk dat dit een geweldig gastgezin is. Ik zal naar Spring grove area highschool gaan, deze school heeft ongeveer 1200 leerlingen, dat is even groot als mijn school in Nederland. Ook werd er verteld dat ik 13 augustus zal vertrekken, dat is nu al over 5 dagen! Ik vind het alleen wel super jammer dat ik sommige vriendinnen niet meer zie voordat ik weg ga.

De komende dagen ga ik mn koffers pakken, de laatste dingen doen, cadeautjes voor mijn gastgezin kopen en afscheid nemen van iedereen. Het is wel een hele lange blog geworden, maar er is ook veel gebeurd

Groetjes Julia

Reacties

Reacties

Heleen

Leuk om te lezen zeg! Veel succes en veel plezier, liefs Heleen

Julia

Bedankt! Liefs Juul

Judith

Super leuk geschreven!! Heel veel plezier!!
X Judith

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active